Ezt ellopták!

Elloptak valamit a környékeden? Látványosan betörtek valahová. Ebben a blogban érdekes rendőrségi statisztikákat, elrettentő sztorikat olvashatsz....

Friss topikok

Ne adjunk alkalmat lopásra! Mik a módszerek?

2011.07.03. 11:14 Pandúr Pista

Kiemelten fontos, hogy figyeljünk arra, mi keltheti fel egy betörő érdeklődését. Házunk táján főleg akad érdekes dolog. Egy szépen rendezett kert egy igényes, esetleg teraszos házzal bizony felélénkítheti a betörők fantáziáját. Ilyenkor a védelmet már a kapuknál kell kezdeni.

Az automatizált kültéri nyílászárók rendkívül praktikusak a lopások megelőzésére és teljes mértékben a kényelmünket szolgálják. A távirányítással működő kapuk nyitásához- zárásához nincs szükség kiszállni a kocsiból és ezzel kitenni a veszélynek, hogy az a maximum fél perces időt kihasználva valaki elrobogjon vele az orrunk előtt.

A leleményes tolvajok kijátszására érdemes ugrókódos távirányítást alkalmazni, így a kód nem másolható. Ezt a technológiát az autók védelmére is alkalmazzák, ott a riasztók működnek ugrókódos távirányítóval.

Még egy házon belül és udvarban is alkalmazható rendszer az időzített kapcsoló, amely a beállított időpontban fel-, illetve lekapcsolja a villanyokat. Ugye ismerős a rendszer a különböző emlékművek világításánál működő rendszerről? A városok így spórolnak, és bizony ez sem utolsó szempont. Kinek van kedve kimenni hajnalban a kerti, vagy kapuvilágítást lekapcsolni? Pedig akkor már felesleges energiapazarlás. Mondanom sem kell mennyire hasznos ez a kapcsoló nagyobb utazásoknál. A ház azt a benyomást kelti, mintha folyamatosan mozognának benne.

Az elriasztást már az is szolgálhatja, ha automatikusan nyíló kapunk, automatikusan felkapcsolható lámpánk van, ám ha erre nincs lehetőség, ott az ember régi jó barátja a kutya. Neveléstől és fajtától is függ melyik lesz jó házőrző, ám hatékonyak lehetnek egy nagyobb udvarban, főleg ha legalább 2-t tartunk ilyen célból. Ilyenkor feléled a falka szellem és nem csupán saját területüket védik, de a másik társaságában felbátorodnak. Üzletek raktárai körül lehetnek ezek igen hasznosak. Magánházaknál több kutya tartása problémás lehet, de a kisebb terület miatt egy is hatékony lehet. Azonban ha nem vagyunk nagy állatbarátok, vagy nincs időnk foglalkozni vele, megpróbálkozhatunk egy blöffel. Ebben az esetben egy „Vigyázat! Harapós kutya” tábla ideális. Azt azonban ne várjuk, hogy ez 100%-ig hatékony lesz. A kitartó és szemfüles betörők hamar rájöhetnek a trükkre.

Ekkor azonban nagy meglepetést okozhatunk a betörőknek, ha egy riasztó vagy távfelügyeleti rendszerrel ellátott házat találnak. Ez mindenkinek ajánlott, aki nem ül otthon egész nap és évente legalább egyszer huzamosabb időre elhagyja házát, lakását, vagy bezárja üzletét.

Míg a riasztók általában a helyszínen jelzik a behatolást különböző figyelemfelkeltő jelzésekkel, vagy a rendőrséget riasztják, addig a távfelügyelet egy központban diszpécserek segítségével működik. A távfelügyeleti központba érkező jeleket 24 órán keresztül figyelik és elemzik a számítógépek. Behatolás, betörés érzékelése esetén a diszpécserek feladata kiküldeni egy járőrt, értesíteni a rendőrséget (és adott esetben a mentőket és tűzoltókat), valamint a megrendelő által kijelölt személyeket. Nem csupán ingatlanokra, hanem járművek védelmére is alkalmazható ez a szolgáltatás. Ennek a szolgáltatásnak a megléte, (általában GPS nyomkövető rendszer segítségével működik) akár 20% kedvezményre is jogosít a Casco árából.

A biztosítás mindig az utolsó mentsvár. Ez már csak akkor húz ki a csávából, ha a nagy baj már mögöttünk van. Biztosítást kötni sosincs késő. Magyarországon a legtöbben az Aegon, Allianz, Axa, Generali-Providencia, Gnertel, ING, K&H, Grouporama, MKB, Union és Uniqa biztosítók szolgáltatásaiban bíznak meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://elloptak.blog.hu/api/trackback/id/tr672982698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2011.07.04. 09:15:07

Höhö...

Aki elmegy két hétre, és van esze, akkor van annyi sütnivalója is, hogy a házát hermetikusan lezárja belülről, és kihajít minden szobába egy pár kilós szárazjég tömböt.

Ez amellett, hogy fertőtleníti a lakást (lévén minden méretű ízeltlábút kinyír, biztosítja azt, hogy ha a betörő belép, jó ideig kénytelen legyen szellőztetni, ha nem akar meghalni.
Egyébként a CO2 súlyánál fogva lefelé terjed, és kinyírja a hangyabojokat is.
Ehhez elég kitenni egy matricát, hogy fulladásveszély, és kész.

Ellenben könnyű elkapani őket, mert hamar meghalnak, s mire kiérnek a zsandárok, nomeg a biztonsági szolgálat, addigra ki is szellőzik a ház.

Ez egyébként passzív tűzvédelemnek is jó, mert ugyebár a CO2 töményen igencsak nehezen gyullad be.

Szóval: Kellemest a hasznossal

2011.07.04. 09:20:24

azt hiszem, aki le tudja hermetikusan zárni a házát, annak nem kell ezzel szórakoznia...
Akik meg nem tudják, azok imádkozzanak, hogy abban a 3 napban jöjjenek a betörők, amikor még nem szellőzött ki magától az épület? :)

KevinMulder 2011.07.04. 09:28:55

Automatikus fel le kapcsolgatás: simán kifigyelhető, hogy nem lakik ott senki, ez nem téveszt meg. Van pár technika arra, hogy kifigyelhető legyen, ha egy házban nincs mozgás.

Kutya: nem nagy ügy. Újabban bizonyos "modern" eszközökkel minden kutya 2-3 perc alatt "áthidalható". Akármennyire agresszív, támadó kutyáról is beszélünk.

gigabursch 2011.07.04. 09:31:00

@Azreel:
Olyan gyorsan nem diffundál ki a CO2.
S mivel nehéz, megül bent.

Szóval: Jó az...

KevinMulder 2011.07.04. 09:35:41

Ha nem besurranó lopásról beszélünk, akkor egy több milliós "nyereséggel" kecsegtető betörés mindig terepfelméréssel kezdődik. 2-3 hét alatt egy komplett zsákutca kifigyelhető, a technika rendelkezésre áll. A kapott adatok alapján a betörés megtervezhető és egész jó hatásfokkal végrehajtható.

Nagyon egyszerű megoldások vannak arra, hogy a terv részeként pár perc alatt közömbösíteni lehessen a kivonuló szolgálatot, illetve a riasztót is.

Vannak megoldások, amelyek ez ellen védettek, de jelenleg nem elterjedtek Magyarországon.

gigabursch 2011.07.04. 10:01:56

@KevinMulder:
Igen, pl a közömbösítés céljául szolgáló vezérlő egységet és antennát lefeded dryvittal, és utána egy darabig kereshetik, hogy honnan hová megy is mi...

Ez egy utólagos hőszigetelésnél tök jól lefedhető...

KevinMulder 2011.07.04. 10:15:46

@gigabursch: Nem pont erre gondoltam. Az senkit sem érdekel, hogy melyik kábel hova megy. Az a fontos, hogy a riasztás jele ne jusson el a kivonuló szolgálathoz. Ehhez a rádiós és vezetékes csatornákat kell blokkolni. 50 EUR-ból megoldható, hogy helyes terepfelmérés esetén az adott ház ne tudjon jeleket küldeni a szolgálatnak. Ha ez megtörtént, akkor szabad a pálya.

Dryvit alól hőkamerával 2-3 perc alatt kiszedhető az egység és a vezetékezése. Ergo nem tüntetsz el semmit, csak az esetleges későbbi szerelést nehezíted meg. Arról nem is beszélve, hogy biztonságtechnikai eszközöket nem teszünk kültérre, csak ha feltétlenül szükséges.

Az egyetlen jó és hatásos megoldás az, ha heartbeat-os riasztórendszer van és az épületet egy független másik épületből lehet megfigyelni.
Sok kivonuló szolgálat ott cseszi el, hogy olyan autóval jönnek, amiről messziről rikít, hogy kik ők. Elég egy kővel bezúzni az ablakot, várni 20 percet a környéken és megnézni, hogy melyik társaság autója robog az épülethez körbenézni azt. Onnantól kezdve tudható, hogy kivel áll a tulaj szerződésben. Az ablak betörésére és a megfigyelésre lehet céleszközöket gyártani olcsóért, így nem kell személyesen ott lenni az eseménynél. A kivonuló szolgálat csak azt látja, hogy valami történt, de lövése sem lesz, hogy mi miatt. Ha viharos időben történik ilyen, akkor a tulaj is simán elkönyveli ilyen esetnek és nem fog gyanút.

gigabursch 2011.07.04. 10:20:18

@KevinMulder:
Akkor mégiscsak a szárazjég a jó ártalmatlanító eszköz...

KevinMulder 2011.07.04. 10:24:27

@gigabursch: A jelenlegi törvényi szabályozások miatt ezért a tulajt csukják le. Feltéve, hogy rábizonyítható.

Sokkal jobb, ha automata ködgyertya + stroboszkóp + 130 db hang van a házban. Azon kívül, hogy masszívan feltűnő hajnali kettőkor egy villogó, füstokádó ház, az esetleges betörő annyira dezorientált lesz, hogy felhagy a bűncselekménnyel.

Betörés közben a legfontosabb információ, hogy van-e külső jele a felfedezésnek. Ezt vagy külső őrszem "súgja", vagy saját füllel halható, ha szirána vagy oda nem illő hangok jönnek.

Egy 130 db-s beltéri piezo, főleg ha több van belőle olyan nyomásértékeket produkál, amitől az ember füle azonnal csengeni kezd, hallását részlegesen elveszti és nem mellesleg fizikai fájdalmat okoz. S persze nem is hallja, hogy mi történik körülötte: nem tudja, hogy még mászkálhat, vagy már menekülnie kell.

Ja: a nem pótolható dolgokat páncélba rakni!

heliox 2011.07.04. 10:27:40

Benyomják az ablakot, négy perc alatt összeszedik, ami mozdítható, és elmennek. Nem visznek el sok mindent, (20eFt arany nyaklánc volt elől) de nagy kárt csinálnak. Ha az ablakon fólia van, akkor a kerettel együtt nyomják be. Ha olyat akarsz amit nem lehet csak úgy benyomni, akkor egy családi házra 8milla az ablak, vagy berácsozhatod magad (égjél bent te, egy tűzben). És akkor is bejönnek, legfeljebb nem elsőre, és még nagyobb kárt tesznek az ablakban.

A rendőr azt mondta, hogy kellene egy kamera, ami figyeli az utcát (mellék utca), és amikor betörés van, akkor elővenni az előző fél évet, és felírni a rendszámokat. Azt mondta, abból tudná, hogy ki volt.

otapi 2011.07.04. 10:35:52

@KevinMulder: Egy normális riasztóközpont bizonyos időközönként rádiójeleket küld a távfelügyeletbe. Ha ez megszűnik, akkor igen csak el kezdenek érdeklődni, hogy a mi a helyzet.
Szintén egy normális rendszerben a távfelügyelet zónánként látja a helyzetet, így attól hogy az egyik ablak betört, attól még figyelik tovább a többi zónát... Sőt, mivel ők sem hülyék, sejthető hogy próbálkozás történt.

heliox 2011.07.04. 10:41:25

Akkor a redőnyt is összetörik. Felnyomják a gátló ellenében. Most bepattintották az ablakot, és az ablakos garanciába megcsinálta. (Nem mondtam, hogy elromlott, hanem ő mondta azt, hogy van elég bajom a betörés miatt, ez a javítás most grátisz.) A redőnyt nem csinálta volna meg ingyér. És a növények se szeretik ha nem kapnak fényt.

KevinMulder 2011.07.04. 10:46:38

@otapi: A kérdés az, hogy a normális riasztóközpont Neked mit jelent? Mert ismereteim szerint a jelenlegi "normális" beállítás az óránként 1 bejelentkezés. Két bejelentkezés között meg elég sok idő telik el, hogy ne kezdjenek érdeklődni. A heartbeat rendszer az, ami online tartja a riasztórendszert, 1-2 másodpercenkénti csomagváltással.

Igen, normális rendszerben zónánként látják. De az eredeti cél az első esetben az, hogy kiderüljön, kivel van szerződésben a tulaj, nem pedig az aktuális "munkavégzés". Egy jégesős vagy viharosabb időben el lehet rejteni a próbálkozást. De ha nem is hülyék és sejtik, hogy hogy próbálkozás történt, a betörő szempontjából plusz információ, hogy mennyire védett az épület. Ha túlságosan gyors vagy lelkes az őrszolgálat, akkor keresnek másik célpontot. Ha nem vagy nincs, akkor pedig mehetnek ezzel tovább.

Emellett egy ilyen "próbán" remekül fel lehet deríteni, hogy hol vannak a szirénák és a villogók, illetve hogy a környékbeliek mennyire érdeklődnek az ilyen esetek iránt.

A szembeszomszédunk képtelen megjegyezni a kódját, így naponta 2-3 alkalommal 5-10 percig szól a riasztója, mire kikapcsolja. Ez hónapok óta így folyt, senki sem vett róla már tudomást. Múlt héten kipakolták ...

Kodomo 2011.07.04. 10:48:01

Én úgy csináltam, hogy szegény maradtam.
Így csak pár paradicsomot, meg uborkát visznek el.

Void Bunkoid 2011.07.04. 11:00:57

Vagy alkalmazni portást/felügyelőt pl.
Vagy nem alkalmazni, de abból kiindulva, hogy a magyar munkaképes lakosság alig FELE dolgozik, elvileg akkor majd' minden háztartásra jutna valaki, akinek nincs semmi dolga azon kívül, hogy napközben őrizze a házat, amíg a többiek dolgoznak...

Öltönyösrabszolga · http://oltonyosrabszolga.blog.hu 2011.07.04. 11:08:40

És ha tartok három Pitbullt? Faluban riadólánc a kutyákkal, elhallatszik a rendőrségig.
De ha valaki _nagyon_ be aakar menni, falat is tud bontani nem? Bár a péncéllemezes építkezés, lehetőleg föld alá már elég tuti:)
Esetleg egy Uzis ukrán kollega? Amolyan biztonsági őr.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2011.07.04. 11:12:33

Mindegyik szomszéd, és a szemben lakók is nyugdijasok. Amig ki nem halnak, addig biztonságban van a kéró :)

KevinMulder 2011.07.04. 11:14:43

@Kőmíves Kelemen: Főleg, ha nagyothalló és a fájós térde miatt nem nagyon szeret kikelni az ágyból éjszaka.

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2011.07.04. 11:18:39

@KevinMulder:
Azt tudják, ha éjszaka dolgozok (a KERTRE néző tetősikablakon kiszűrődik a fény)

Szerintem mióta itt lakunk rendszám szerint tudják kik jártak nálunk és hányszor :D

Tény, hogy ők inkább a napközbeni "riasztásra" jók...

KevinMulder 2011.07.04. 11:20:22

@Kőmíves Kelemen: Nem mondom, hogy nem alkalmasak, csak nagyon észnél kell lenni, ha valaki arra alapozza a biztonságát, hogy a környéken lévő nyugdíjas kommandó elfogja a rosszindulatú embereket.

victor vacendak 2011.07.04. 11:23:32

Pont hasonló dolgokon filóztam - nemrégiben kamerát szeretettem fel, ami egy merevlemezre vesz kb 2 hétnyi anyagot (a kocsinkat előszeretettel karcolta, festékszórózta valami fasz). Emellett van egy diszpécseres, hangos riasztónk. Nem nagy biztonság, de lakótelepi lakáshoz talán elég. De ha házba költözünk a kutyatartást mindenképpen el akarom kerülni. Rühellem őket. Házőrző macska nincs (tudom egy tigris vagy egy oroszlán pont megfelelő lenne, de bizonyos tekintetben pont olyan hátrányos a tartásuk, mint egy kurva nagy kutyáé...)? :-D

Öltönyösrabszolga · http://oltonyosrabszolga.blog.hu 2011.07.04. 11:26:45

Azért vegyük figyelembe, hogy ha a védendő értékeink pár laptop meg egyéb műszaki cikk, összesen károkozással legyen 2 millió, akkor nem érdemes atombiztos bunkerré változtatni a házat, 15 riasztóval kerti aknákkal, távfigyeléssel, lövészárokkal. Ezek havi igen sokba kerülnek. Ha meg a nemzeti bank aranykészletét őrizzük otthon akkor a) miért nem viszem bankba, széfbe, b)simán megéri egy 4 fős testőrséget is alkalmazni.

KevinMulder 2011.07.04. 11:42:21

@Öltönyösrabszolga: Mit értesz kár alatt? Ha csak pár laptop és simán kipengeted őket mellényzsebből, akkor Neked ok. De ha azokon a lapotopokon vannak olyan adatok, amelyek nem kerülhetnek ki vagy veszhetnek el, akkor rögtön nem számszerűsíthető a baj.

Emellett van egy olyan aspektusa is a betörésnek, amiről nem sokan szoktak beszélni. A betörés olyan, mint amikor a barátnőd megerőszakolják. Továbbra is vele akarsz lenni, de valaki már járt ott, ahol nem kellett volna. Ezt felnőttként is nehéz feldolgozni, hogy a meghitt, intim szférából eltűnik az önrendelkezés joga: hogy kit enged az ember a saját zárt világába. Egy gyereknek pedig még nehezebb elmagyarázni, hogy az a ház, ahol eddig lakott továbbra is biztonságos, holott látja/látta, hogy valaki más már rohangált ott.

A betörésben a kár csak az egyik baj. A lelki károk ugyanolyan, ha nem fontosabb súllyal kell hogy esseneklatba.

Stock 2011.07.04. 11:48:34

a hatékony riasztó már a kertben kezdődik.... így legalább éjjelente is nyugodtan lehet szellőztetni.
kutyaugatásra ki kell nézni, mindig (csivava esetén szívás)... egy év alatt 2 csapatot fogattam meg így a rendőrökkel.

gigabursch 2011.07.04. 11:52:37

@KevinMulder:
Mind mondtam, ki kell tenni a matricát, hogy fulladásveszély - máris nincs életellenes cselekedet tekintetében felelősséged.

VolksrodZoli 2011.07.04. 12:08:56

mennyi butaság... Bezártam az ajtót, kivették a falból. Kijött a biztosító, felesben akartak fizetni a félbetört heveder zárért, mert belülről még nyílt a zár, bár a retesz része elgörbült. A telepen kocsival kihúzták a falból a biztonsági rácsot, ablakkal együtt. Biztosító nem fizet, mert megvannak az elkövetők, bár 5 és fél év alatt csak az első fokú ítélet hirdetésig jutottunk. Üzemanyag lopás, kamerás felvétellel, ember, autó felismerhető, tudtuk is, hogy ki volt az, de nem volt tetten érés, eljárás elindításához nem volt elég. Vicc az egész. Nyitott ajtó, a lábtörlő alatt egy verem karókkal kiverve, aztán elásni hátul a kertben, és nem belekeverni a hatóságokat.

Pierr Kardán 2011.07.04. 12:15:39

Amikor ilyen biztonsátechnikai cikket olvasok, mindig leírom a saját tapasztalatomat a betöréssel és a távfelügyeletes riasztórendszerrel.

Betörtek 2003-ban, elvittek sok százezer forint értékű dolgot a lakásból. A biztosító egy részét fizette, a nem térített kár volt vagy kétszázezer forint.

Asszony felmérgelte magát, lett csilivili riasztó, tavfelügyelettel. A riasztó mindennel együtt volt kb. 80-90 ezer Ft.

Azóta fizetjük a havi díjat a távfelügyeleti szolgálatnak, ami havi átlagban kb. 3500 Ft. Ez egy évben ugye kb. 40 ezer Ft, 8 év alatt kifizettünk 320 ezer forintot, tehát az egyenleg a következő:

Rabló: kár 200 ezer Ft.

Távőr: költség 80+320 azaz 400 ezer Ft.

(És emellett fizetjük persze a lakásbiztosítást is!!!)

Szóval szerintem kell egy jó riasztó, meg kell egy mindenre kiterjedő biztosítás, aztán annyi.

Ha a riasztó elkezd visítani, akkor a távfelügyelet se ér ki 10 pernél hamarabb, tehát 10 perce biztosan van a tolvajnak, hogy pakoljon. Amit 10 perc alatt össze tud rakni, azt meg had vigye, azt fizeti a biztosító.

10 percnél meg akkor se marad tovább, ha nincs távfelyügyelet, egyrészt nem tudhatja, hogy nincs, másrészt annyi idő alatt a szomszédok már hívják is rendőrséget.

Szóval teljesen felesleges távfelügyeletre pénzt kiadni, egyrészt ők se olyanok mint a villám, másrészt az ingatlan területére be se mehetnek, csak kívülről hesszelnek, a rabló meg megy át a másik kertbe és onnan meg huss, már el is tűnik :-((

Stock 2011.07.04. 12:30:12

@Pierr Kardán: ha a kertben kezdődik a riasztód, akkor már a bemászáskor megszólal, amikor a cselekménybe bele sem kezdett... vonulás megkezdődött ő meg még a nyílászárót sem érte el, nemhogy bejutott volna.... marad pár perce a cselekményre, fel fog hagyni vele!

egy átlag riasztónál tényleg főleg pszichés a felügyelet. mondjuk 320 2/3-ából simán lehetne egy riasztóval összekötött kamerád, amit okostelefonon bármikor megnézhetsz, aha csilingel a riasztód.... persze olyankor az lehet őrjítő, amikor nem veszik fel a 107-et, te meg nézed a srácokat.

zuulululu 2011.07.04. 12:37:50

"A betörés olyan, mint amikor a barátnőd megerőszakolják. Továbbra is vele akarsz lenni, de valaki már járt ott, ahol nem kellett volna. Ezt felnőttként is nehéz feldolgozni, "

EZ MENNYIRE IGAZ!
Mikor betortek hozzank jopar eve, en mikor hazaertem, eloszor fel sem fogtam mi van itt, mi ez a rumli, kinyitva minden, kiszorva minden a szekrenyekbol, fiokokbol.
Ez utana nagyon szarul ereztem magam a lakasban, nem nyujtotta tobbet az "en hazam az en varam" erzest, ott jart mas, lehet ott ult a kanapemon,stb,stb.
Sokkal rosszabb a lelki resze mint az anyagi :((

Szerencsere utana par hettel el is koltoztunk. A slusszpoen, hogy a foglalo az uj hazra otthon volt KPban, egy dobozban (benne egyeb kacatokkal), es ezt is kinyitottak, latszodott is a penz szele, de a nagy rohanasban ugy tunik nem talaltak meg :DDD

A szarazjeg otlet tetszik.
De a legtobb lakas nem hermetikus, ugy meddig "ved"?
A kirakott "fulladasveszely" tenyleg eleg?

Öltönyösrabszolga · http://oltonyosrabszolga.blog.hu 2011.07.04. 12:42:09

@KevinMulder: A lelki kár jogos, nemrég csak egy 10 éves motortól szabadítottak meg, de azóta is ott a kérdés a fejemben, hogy mikor viszik el az újabbat, és miért nem vitték el az előző szezonban, amikor egy sokkal jobb gépet tartottam ugyanott. És azért ez még messze lehet a betörés érzésétől...

A fontos adataimról van backup, ha valakinek nincs, akkor csináljon. Cloud vagy egy másik vinyó a munkahelyen/ismerősnél/családnál, nagyon olcsó. Államtitkokat meg nemnagyon őrzök, ha őriznék, vigyázna rá más helyettem.

És nem, nyilván nem pengetem ki az 1-2 millás kárt csak úgy, csúnya érvágás, de statisztikailag ha egy év alatt egy millát költök az őrzésre, akkor nem éri meg. De persze megint, ha aranykészleteket tárolnék, akkor nyilván többet fektetnék a dologba, minthogy megkérjem a szomszéd nénit, nézzen már rá néha. Szóval amolyan risk management szemszögből közelítem.

Mindazonáltal tovűbbra is fenntartom, hogy ha be akarnak menni, bemennek. Lehet, hogy 3 perccel tovább tart, de ha profi, és konkrét dologért megy, bejut. Az alkalmi tolvajt persze távoltartja egy közepesen erős rendszert, mert ugye ott a szomszéd, akinek még az sincs, tehát könnyebb, a tolvajnak meg mindegy kinek a tévéjét pattintja meg.

Goompah 2011.07.04. 12:57:00

"érdemes ugrókódos távirányítást alkalmazni, így a kód nem másolható"

Akkor már inkább egy jobbfajta challenge-response.

KevinMulder 2011.07.04. 12:58:08

@Öltönyösrabszolga: Risk management szemszögből teljesen jogos az érvelésed.

KevinMulder 2011.07.04. 12:58:48

@Goompah: mondjuk RSA tokennel (bár azt éppen most nyomták meg egy kicsit :) )

kadibela 2011.07.04. 12:59:07

Nálam (társasházi lakás) éjjel nappal üvölt egy rádió az előszobában, a bejárati ajtónál jól hallható. Szerintem olyan lakásba senki nem megy be ahol szól valami mert a, a lakó otthon van csak a fürdőben nem hallja a csengőt b, nincs otthon, de valószínűleg csak leszaladt valahova mert bekapcsolva hagyta a rádiót / TV-t. A rendszer eddig bevált, sőt a szomszéd és a villanyórás is azt hiszi időnként hogy szándékosan nem nyitok ajtót... A mozgást társasházban kevésbé figyelik mert feltűnő lenne, itt inkább alkalom szüli a tolvajt.

gigabursch 2011.07.04. 13:09:37

@zuulululu:
Pontos adatot nem tudok mondani, de néhány szempontot igen:

Nyílászárók (Ajtó, ablak, padlásfeljáró, garázslejáró
szellőzők (konyhai, fürdőszobai, WC, Páraelszívó)
kémények (kaminlyukak, tüzelőberendezés)

Ezek a leggyakoribbak.
A legjavát a festésnél használt ragasztószalagal úgy tudod leragasztani (meg ahol kell egy nejlonnal), hogy levételt követően nem marad vissza mindenféle gány és festés/vakolás sérülés.

Bedobálod a szárazjeget minden helységbe (téglánként 5-8 kg) és modszeresen haladsz kifelé a lakásból, a belső ajtókat becsukod mind.
Kiérve a bejárati ajtóhoz kívülről lezárod és leragasztod.

Odabent a szárazjég 4-8 óra alatt szublimál el, foltot nem hagy, hurrá.
Bent az épületben többletlégnyomás keletkezik, ami a levegőt fölfelé nyomja, lévén az könnyebb (pl kémények), aztán beáll a légköri nyomáshoz igazodó egyensúly és csend lesz bent.
Persze mivel a CO2 nehezebb a levegőnél, ezért ha van hangya elindul lefelé a járatokba és minden levegőt kinyom onnan, odabent meg megdöglik a királynő és hős bandája is, meg az ágyban, szőnyegben az összes poratka (kivéve, amelyik épp pete vagy báb állapotban van, mert az amolyan látens, "mélyalvó" állapotban van, de a javát totálisan kinyírod, vegyszer nélkül. Ez már önmagában haszon.

S utána ott áll a ház, ahol érdemi szellőztetés egyszerűen nincs. Akkor mégis hogy a frászba tűnne el a C2 olyan gyorsan? Szóval azért az elég sokáig el van ott.
Nameg aki ért hozzá, mondja már meg, hogy hány % CO2 koncentráció kell a gyors és csendes fulladáshoz? Én úgy 5-15 % közöttre emlékszem, ami nagyon alacsony (tudom a levegőben meg 0,03% körül van).

A passzív tűzvédelem meg szintén nem mindegy. Ilyen CO2 koncentráció mellett az égés kialakulása már totálisan gátolt (legjobb emlékeim szerint)

Mindenesetre megkérnék biológiában és kémiában jártas kommentelőket, hogy javítsanak ki az arányokat illetően.

Ja igen, és mennyibe kerül a szárazjég?
Egy 5-8 kg-os tömb olyan 2-3000 Ft között mozog.
Szóval nem egy nagy összeg...
~10 helység, nomeg ragasztószalag és máris minden jó lehet

otapi 2011.07.04. 13:20:20

@KevinMulder: Ezt itt a kulcsmondat: "Ha túlságosan gyors vagy lelkes az őrszolgálat, akkor keresnek másik célpontot."
Úgy általában a zárak, riasztók, rácsok, satöbbi garmadája legjobb esetben is csak arra jók, hogy keressenek másik célpontot.

otapi 2011.07.04. 13:22:33

@gigabursch: Alapvetően tetszik a módszer, de egy technikai kérdés: te hogy mész be a házba?
Elképzeltem, hogy a kéthetes nyaralás után oxigénmaszkkal bemegyek kinyitom az ablakokat és várok két órát hogy kiszellőzzön a CO2 :)

otapi 2011.07.04. 13:27:18

@KevinMulder: De! Ezért jó mégis a távfelügyeletes riasztó: nem véd minden ellen, de ha nem tart otthon az ember milliós Rembrandt-okat, akkor arra jó, hogy másik házat válasszanak.

Stock 2011.07.04. 13:35:35

@gigabursch: a passzív infrás riasztót ez ellehetetleníti, nem? magyarul választani kell, hogy jég, vagy riasztó?

gigabursch 2011.07.04. 13:36:21

@otapi:
Megérkezel, kinyitod a nyílászárókat, és közben előveszed azt a módszert ami a pincékben is használnak a must forrásakor.
Egy gyertyát.

Addig kipakolod a kocsit, lerakod a cuccokat az ajtó elé, stb. Szóval azért van mit csinálnod.

Hidd el, nem oly bonyolult.

Sőt, könnyen végigmatekozható a a helyes sorrend, nomeg az egyes ablakok nyitása, stb..

gigabursch 2011.07.04. 13:37:06

@Stock:
Miért is lehetetlenítené el?
A szublimáció azért olyan irgalmatlan hőt nem von el.. Utána meg minden házhőmérsékletű.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.07.04. 14:14:16

Nálunk a szomszéd szereltetett be egy riasztót. Naponta 3x megszólal neki. A beszélgetés fonala nem szakad már meg egyik szomszédnál sem, ha megszólal, még csak arra sem pillantunk már. Biztos megérte.

zuulululu 2011.07.04. 14:22:18

@gigabursch: Tehat szobankent 1 tegla? Azaz egy 10 helyseges epuletben ez kb 20-30.000 Ft.

A kerdes az, nem csuknak-e le emiatt? Ez nem ugyanolyan eset mint az uborkajat vedo szegeny oreg bacsi?
Oke, kirakod h fulladasveszely. De attol mert kirakod hogy "vigyazz, aram!", meg lecsuknak ha megraz valakit?

Joindulat SC 2011.07.04. 14:37:35

A száraz jég jól hangzik, de tuti lesittelnek ha megfekszik bent a betörő (szerintem)

Ennyi erővel fém kerítés a ház és a kerítés közé 10-15000V feszültség bele és kiteszel egy táblát, hogy vigyázz nagyfeszültség. Egyenes út a sittre....

Egy másik kérdés, mi van ha nem tud olvasni?
Esetleg tűz üt ki a kecóban és a lelkes szomszéd el akarja oltani? --> gondatlanságból elkövetett emberölés?

Ha tetten éred és megcsapkodod (mármint a betörőt, nem a tűzoltó szomszédot) akkor meg önbíráskodás...

Joindulat SC 2011.07.04. 14:39:24

@zuulululu:
Látom egyre gondoltunk csak én lassabban :)

Goompah 2011.07.04. 14:39:37

@zuulululu: Mondjuk kiírhatja azt is, hogy "Vigyázat, mérgezésveszély! Rágcsáló-, rovar- és kártevőirtás."

Ez esetben deklaráltan nem a betörő ellen szolgál a szárazjég, arról meg nem tehet a tulaj, hogy a betörő behatol a rovarirtás céljából lezárt lakásba.

A kiírás mindenképp megfelel a valóságnak, hiszen a betörő is egy kártevő. :D

Goompah 2011.07.04. 14:41:05

@Joindulat SC: Tűz nehezen üthet ki, hacsak nem olyan anyag ég, amely tartalmazza az oxidálószert is. Na de az akkor már inkább robbanás.

victor vacendak 2011.07.04. 14:41:05

@Joindulat SC: 40% körüli CO2 szintnél nem tud tűz keletkezni.
Tehét a szomszéd nem jön be oltani. Amúgy sem hiszem, hogy be tudna menni a hevederzáras ajtón át, erre nem gondoltál...

victor vacendak 2011.07.04. 14:47:46

@Joindulat SC: A blog moci nem szeret. Szóval, a szomszéd nem tudna bejutni az ajtón át - feltételeízzük, hogy hevederzár. Másrész 40% körüli CO2 szint már elég, hogy meggátolja a tüzet. Így ez az egész fennforgás képtelenség.

zuulululu 2011.07.04. 14:53:21

@Goompah: "Vigyázat, mérgezésveszély! Rágcsáló-, rovar- és kártevőirtás."

Tehat a szitu az, h mivel ezt bizonyithatoan(?) nem ember ellen (elvileg) csinaltad, emiatt a nyomozas (+elozetes esetleg) lezarasa utan elengednek?

Mig az aram az evidens hogy ember ellen megy, tehat ott joval nagyobb esellyel csuknak le.

Mar csak az a kerdes, h ez a fajta rovarirtas mennyire elterjedt, mennyire szabalyos, mennyire hiheto hogy nem betoro ellen volt kiagyalva? Nem kell egyaltalan vm engedely ehhez?

Goompah 2011.07.04. 14:56:22

@zuulululu: Nem tudom, csak egy ötlet volt.

Amúgy is elég nagy baj, hogy az embernek már attól is rettegnie kell, ha sikeresen megakadályoz egy betörést. Kurva nagy szégyen erre az országra, hogy a bűnözőket védi.

Atrox 2011.07.04. 15:23:53

@Goompah: igen, ez a legszomorúbb az egészben. Ha van rá lehetőséged, a hatóságot ki kell belőle hagyni, a megfogott/szétvert betörő pedig nem fog a rendőrségre menni magától :)

De lássuk ez hogyan megy pl.: az USA-ban:

www.jovonk.info/2011/02/10/pasadena-nagyon-messze-van-kesznyetentol

Goompah 2011.07.04. 16:57:52

@Atrox: Hát igen, ennek is vannak káros mellékhatásai a szomszéd otthonát védő bácsi számára, de az elhízás azért sokkal kellemesebb, mint az, ami Magyarországon várt volna rá. Nálunk már akkor letartóztatták és meghurcolták volna, ha csak jól elagyabugyálja a betörőket.

Ha jól tudom, valami hasonló van érvényben Szlovákiában is, vagyis ki gondolta volna kb. 20 éve, hogy Szlovákia egy sokkal élhetőbb ország lesz Magyarországnál. (Az egyebeket most hagyjuk, bár eléggé szórnak a vélemények arról, milyen ott magyarnak lenni.)

victor vacendak 2011.07.04. 17:43:00

@Atrox: Érdekes a magyarítás (biztos valami nagybajszos, mentés, őssumér fodította), Miguel Antonio Dejesus és Diego Ortiz aligha voltak négerek...

nabazzmeg 2011.07.05. 09:30:51

"A leleményes tolvajok kijátszására érdemes ugrókódos távirányítást alkalmazni, így a kód nem másolható. Ezt a technológiát az autók védelmére is alkalmazzák, ott a riasztók működnek ugrókódos távirányítóval" az ugrókódok algoritmusának megfejtése, majd a következő nyitó kód generálása kb. 10-12 éve bőven megoldott, mobil eszközökkel.
Ez tehát nem nyert hangszórót, nem jelent biztonságot.
Kutya szintén nem, vagy elkábítják vagy megölik az állatot, ha nincs a szomszédban valaki, aki felfigyel a kutyaugatásra és jelez pl. rendőrség felé, akkor nem ér semmit a kutya.
Távfelügyeletes infraérzékelős riasztórendszer nem rossz, elméletileg szabotázsmentes (jól el kell dugni, lehetőleg lakótéren kívül az átjelzést biztosító kommunkiációs eszközt + akkumulátort és a kábelezést is falban kell vinni, ha van rá mód, ha nincs akkor sem szem előtt kell vinni) Azért jók, mert hangosan is riasztanak, így az elkövetőket ez jelentősen zavarhatja, plussz stresszt okoz, így általában ezt a hangsugárzót olyan helyre telepítik, ahonnan nem lehet leverni, erőszakkal eltávolítani. A kivonukló szolgálat a település jellegétől függően akár pár perc alatt a helyszínen lehet, így alaposan feltúrni nem lehet a lakást, igaz, a szem előtt lévő - mert hol máshol lenne egy tv, pc, laptop, festmény etc - cuccokat hamar össze tudják szedni.
Ha tud az ember, akkor telepítsen lehetőleg rejtve tér/járda/bejárati ajtó vagy akár szobába is ip kamerát; net szinte minden lakásban van, így akár munkahelyről vagy okostelóról is rá lehet nézni a lakásra időnként. Fontos, hogy a kamerát, annak áramforrását és ha vezetékkel csatlakozik routerhez/switch-hez, akkor REJTSÜK el, megjegyzem a modemet/routert sem árt eldugni(pl. szobanövény tartója, nagy irattartó, vagy preparált lexikon/nagy méretű szótár, de lehet akár világítótest is.)
A leges legfontosabb mégis az, hogy nyitott szemmel járjunk: gyanús autómozgás, gyanús emberekkel, érdemes felirkálni/telóval sutyiban gyorsan lekapni a számunkra ismeretlen rendszámokat - később jól jöhetnek.
Autóba egyébként a mai napig nem találtak ki jobbat a rejtett kapcsolónál + ülésre, lapos párna alá rejtett szögekkel sűrűn kivert deszka/farostlemez :-) csak el ne felejtsük beszállásnál..... Igaz, hogy ez a tréleres lopástól nem menti meg a kedvencünket, de a rejtett rablásvédelmi rendszer sem, többféle jó minőségű és nem drága GPS/GSM blokkoló volt már a kezemben, 20m-es körzetben se telefonálni nem tudsz sem a gps nem működik, minden szükséges frekvenciát blokkolnak ezek a cuccok.
A legfontosabb a nyitott szem, az éberség és egy tényleg jó biztosítás, ami fizet is, nem csak kifogásokkal jön.
Persze a vagyontárgyak értékétől függően kell mérlegelni.

Goompah 2011.07.05. 10:35:49

@nabazzmeg:

"gyanús autómozgás, gyanús emberekkel, érdemes felirkálni/telóval sutyiban gyorsan lekapni a számunkra ismeretlen rendszámokat"

Amellett, hogy macerás és nincs bizonyító ereje, ez egyenes úton vezet a paranoiához és a bolondokházába. Helytől függően pár hét alatt is annyi "gyanús" rendszám gyűlik össze, hogy nincs az a rendőrség, amely végigellenőrizné őket.

Rendőrségre vagy szolgálatra bekötött riasztó még mindig az egyik legjobb, kivonulási időtől függően - mint írták is fentebb, a kivonulási idő nagyon lényeges. Adott esetben "DOS-támadás" sem zárható ki, amikor is kábé szart sem ér, persze ilyet csak vérprofik csinálnak, ellenük meg amúgy is alig létezik védelem. Komoly dilemma a csendes vagy hangos riasztás, mindkettő mellett és ellen vannak érvek.

IP-kamera jó dolog, de szar érzés látni, ahogy kipakolják a lakást, és semmit nem tehetsz ellene. Felvevőre kötve lehet bizonyíték, de ez is kétélű: ha ettől előkerülnek a tettesek, a biztosító gyakran nem fizet, a tettesektől pedig jó eséllyel semmit nem lehet behajtani.

Körülményektől függően talán a bénító erejű belső sziréna és a vele együtt alkalmazott ködfejlesztő a leghatékonyabb, bár elhagyott helyen ez sem segít. Ahogy azellen sem, hogy a betörők bosszúból felgyújtsák a lakást/házat.

Az utolsó két bekezdéssel maximálisan egyet lehet érteni.
süti beállítások módosítása